نرم‌افزارهای آزاد در مقابل غیرآزاد

کدام بهتر است؟ نرم‌افزار آزاد یا غیر آزاد؟ تفاوتها چیست و چه موقع از هر کدام استفاده کنیم؟
17 فوریهٔ 2023 توسط
نرم‌افزارهای آزاد در مقابل غیرآزاد
حامد محمدی
| No comments yet

تفاوتهای بین نرم‌افزار آزاد و غیر آزاد

نرم‌افزار غیر آزاد نرم‌افزاری است که در مالکیت شخص یا شرکتی است و به صورت کد بسته انتشار پیدا می‌کند و در اغلب مواقع برای استفاده از آن باید مجوز استفاده از آن را از صاحب نرم‌افزار خرید. ناشر نرم‌افزار به خریدار اجازه دسترسی به کد منبع نرم‌افزار را نمی‌دهد.

نرم‌افزار آزاد یا متن باز نرم‌افزاری است که ناشر آن اجازه دسترسی به کد منبع برنامه را به کاربر می‌دهد. مالکیت نرم‌افزار ممکن است متعلق به شخص یا شرکت یا یک بنیاد غیر انتفاعی باشد. همه نرم‌افزارهای متن باز مجانی نیستند و در مواردی ممکن است برای استفاده از آن نیاز به خرید مجوز استفاده از آن باشد. در بعضی از موارد استفاده از نرم‌افزار بدون پشتیبانی ناشر مجانی است و کاربر مختار است خدمات پشتیبانی را از ناشر خریداری کند. در همه موارد بالا کاربر دسترسی به کد منبع برنامه دارد و در صورت نیاز می‌تواند خود برای نیازهای خود کد برنامه را تغییر دهد یا از توسعه‌دهنده‌ای به غیر از ناشر اصلی این کار را درخواست کند.

قابلیت تطبیق

نرم‌افزارهای متن باز به دلیل در دسترس بودن کد منبع برنامه قابلیت تطبیق بیشتری برای نیازهای خاص کاربران مختلف دارند. البته برای این منظور یا باید خود توانایی این کار را داشته باشید یا شخصی که توان این کار را داشته باشد بتوانید پیدا کنید.

نرم‌افزارهای غیر آزاد قابلیت تطبیق کمتری دارند و برای تغییر محدودیتهای بیشتری دارند. باید از ناشر برنامه درخواست کنید تغییرات لازم را انجام دهد و ناشر ممکن است وقت یا توان آن را نداشته باشد یا اصلا آن تغییرات را ضروری نداند.

پشتیبانی

در نرم‌افزار غیر آزاد پشتیبانی محدود به ناشر برنامه است و همیشه اینگونه نیست که چون پولی پرداخت می‌کنید بهترین پشتیبانی را دریافت می‌کنید. کیفیت پشتیبانی بستگی به کیفیت تیم پشتیبان ناشر دارد.

در نرم‌افزارهای آزاد و متن باز در خیلی موارد پشتیبانی با پرداخت وه ممکن است، اما بهترین منبع پشتیبانی جامعه کاربران و توسعه‌دهندگان آن برنامه هستند که به صورت مجانی پشتیبانی را انجام می‌دهند.

مثالهای برنامه‌های آزاد و غیر آزاد

در اینجا چند مثال از برنامه‌های آزاد و غیر آزاد مقایسه شده‌اند.

می‌توان برای کار خود روی برنامه‌های آزاد و متن باز تکیه کرد؟

مشکلات پشتیبانی نرم‌افزارهای غیر آزاد

چرا نرم‌افزارهای آزاد و متن باز هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نرم‌افزارهای آزاد در مقابل غیرآزاد
حامد محمدی 17 فوریهٔ 2023
Share this post
برچسب‌ها
بایگانی
ورود to leave a comment